torsdag 27. august 2009

10 kjennetegn på legitim tvangsbruk

Når er det legitimt å bruke tvang? Det er et avgjørende spørsmål for alle som arbeider i miljøer der alvorlig utfordrende atferd kan forekomme.

Heldigvis har Norge et strengt og presist lovverk på dette området, særlig når det gjelder tjenesteyting til utviklingshemmede.

Jeg ble invitert til å snakke med ei nettverksgruppe ved Nordvoll skole og autismesenter om emnet, og det ga meg den nødvendige dytten til å sette opp liste over avgjørende kriterier for om tvangsbruk kan anses som berettiget i profesjonell sammenheng. Etter innspill fra nettverksgruppa, endte jeg med lista nedenfor.

Det er ingen ny informasjon i punktene under. Dette er bare et forsøk på å lage en effektiv, generell sjekkliste over etiske og juridiske problemstillinger som en må forholde seg til hver gang avgjørelser om bruk tvang skal tas, både i akutte situasjoner og ved langsiktig planlegging. Lista er et forsøk på å operasjonalisere de vesentligste bestemmelsene som omfatter dette området i norsk lov, særlig i kap 4a i lov om sosiale tjenester og i pasientrettighetslovens kap 4a

Tanken er at dersom tvangsbruk forekommer, bør en kunne krysse av for alle punktene som er nevnt her. Hvis en ikke kan krysse av for alle punktene, må noe forandres.

Lista representerer et minimum. Spesifikke krav til formell kompetanse, hva som er legitime former for tvangsbruk osv, omfattes av de spesifikke lovverkene.

Her er i alle fall lista:

  1. Tvangen har som formål å hindre vesentlig skade.
  1. Tvangsbruken er så lav i intensitet og lite omfattende i tid som mulig, gitt at pkt 1 oppfylles.
  1. Tvangsbruken er åpen – den dokumenteres og begrunnes alltid.
  1. Den offisielle begrunnelsen for tvangsbruken er sammenfallende med den reelle grunnen til at tvang er tatt i bruk. Et straffetiltak (der hensikten er å lære noen å slutte å gjøre noe på lang sikt) skal aldri forkles som et skadeavvergingstiltak (der hensikten er å hindre noen i å påføre skade på kort sikt).
  1. De som utøver tvang er kompetente tvangsutøvere. Dette innebærer at de har forståelsen av hva som juridisk sett er tvang, og også at de har de praktiske ferdighetene som er nødvendige for å oppfylle pkt 1 og 2.
  1. Det er alltid minst to tjenesteytere til stede når tvang utøves – for å sikre pkt 1, pkt 2 og pkt 3
  1. De som utøver tvang er kompetente når det gjelder å unngå tvangsbruk. De har et stort repertoar av andre strategier og ferdigheter enn tvangsbruk for løse vanskelige situasjoner.
  1. De som utøver tvang har et stort repertoar av ferdigheter og strategier for å unngå å havne i vanskelige situasjoner.
  1. I miljøet der tvangsbruken foregår arbeides det planmessig og målretta med å etablere alternativer til atferden som fører til tvangsbruk.

  1. I miljøet hvor tvangsbruken foregår arbeides det målretta og planmessig med å gi best mulig omsorg, tilrettelegging, samhandling og opplæring, også på områder som etter alt å dømme ikke har noe som helst å gjøre med hendelsene som fører til tvangsbruk


2 kommentarer:

  1. Første fan!

    Bra liste, skal printe ut den. Men punkt 6? Enig i at det er det ideelle, men som enslig utøver er det vel legitimt å benytte tvang i en nødssituasjon etter bokstav a?

    SvarSlett